دادگاه عالی Roe v. وید، به ایالت ها اجازه می دهد در مورد سقط جنین تصمیم بگیرند

[ad_1]

(NewsNation) – دادگاه عالی ایالات متحده، 1973 Roe v. مورد وید، پایان دادن به حمایت‌های قانون اساسی برای سقط جنین که تقریباً 50 سال بود برقرار بود.

دادگاه با رای 6 به 3 با اکثریت محافظه کار خود، قانون می سی سی پی را تایید کرد که سقط جنین پس از 15 هفته را ممنوع می کند. قاضی ساموئل آلیتو، در نظر نهایی که روز جمعه صادر شد، نوشت که Roe and Planned Parenthood v. کیسی، تصمیم 1992 که حق سقط جنین را مجدداً تأیید کرد، روز تصمیم گیری اشتباه بود و باید لغو شود.

آلیتو نوشت: اختیار تنظیم سقط جنین بر عهده شاخه های سیاسی است نه دادگاه ها.

قاضی کلارنس توماس، نیل گورسوش، برت کاوانا و امی کونی بارت به Alito پیوستند. سه قاضی آخر منصوب ترامپ هستند. توماس برای اولین بار 30 سال پیش به لغو رو رای داد.

این نظر از پرونده Dobbs v. سازمان بهداشت زنان جکسون می سی سی پی یکی از چندین ایالتی است که بعد از 15 هفته سقط جنین را ممنوع کرده است. انتظار می رود که نتیجه روز جمعه منجر به ممنوعیت سقط جنین در تقریباً نیمی از ایالت ها شود.

تصمیم Roe در سال 1973 یک سیستم ردیفی را برای اجازه دسترسی ایمن به سقط جنین اجرا کرد. سطح یک سه ماهه اول بارداری را پوشش می دهد و فقط به اقدامات اساسی برای سلامتی نیاز دارد. محدودیت در دسترسی به سقط جنین مجاز نیست.

مرحله دوم از سه ماهه اول به نقطه “قابلیت زنده ماندن جنین” یا زمانی که کودک می تواند خارج از رحم زنده بماند، می رسد. این نقطه تقریباً در هفته 24 بارداری است. دولت فقط می تواند سقط جنین را برای محافظت از سلامت مادر محدود کند.

سطح سه از زنده ماندن جنین تا زمان تولد ادامه می یابد. در این مرحله، دولت می تواند سقط جنین را تا زمانی که برای زندگی مادر در خطر است مجاز باشد، محدود کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از 90 درصد از سقط جنین ها در 13 هفته اول بارداری، بسیار قبل از زنده ماندن انجام می شود.

حکم کیسی در سال 1992 مجدداً رو را تأیید کرد، اما چارچوبی را که در حدود سه ماهه بود حذف کرد و در عوض یک “استاندارد بار ناخواسته” ایجاد کرد.

سیزده ایالت، عمدتاً در جنوب و غرب میانه، قبلاً قوانینی در مورد کتاب هایی دارند که سقط جنین را در صورت لغو روئه ممنوع می کند. نیم دوجین ایالت دیگر تقریباً پس از 6 هفته بارداری ممنوعیت یا ممنوعیت کامل دارند، قبل از اینکه بسیاری از زنان بدانند باردار هستند.

پیش نویس این نظر ماه گذشته توسط پولیتیکو منتشر شد. پیش‌نویس رای مورد بحث نشان می‌دهد که دادگاه عالی قرار است این پرونده تاریخی را لغو کند.

جان رابرتز، رئیس قاضی، صحت پیش نویس رای را تایید کرد و گفت که دستور تحقیقات در مورد آنچه را که “نقض فاحش اعتماد” در افشای پیش نویس سند می خواند، صادر کرده است. هنوز مشخص نیست که این پیش نویس چگونه به بیرون درز کرده است.

پرزیدنت جو بایدن یک روز پس از مقاله پولیتیکو به این افشاگری پرداخت و به مجموعه قبلی، قوانین محدودکننده سقط جنین واکنش نشان داد و از آمریکایی ها خواست در ماه نوامبر رای دهند.

این داستان در حال توسعه است. برای به‌روزرسانی‌ها، بازخوانی کنید.

آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشته است.

[ad_2]

Leave a reply