در پایان سال گذشته، تسلا بهروزرسانی نرمافزاری را ارائه کرد که از جمله موارد دیگر، سادهسازی رابط کاربری برای کنترل خودرو توسط رانندگان بود. من در آن زمان نوشتم که این نشانه بدی برای رانندگان تسلا بود، زیرا به نظر میرسید که شرکت آنچه را که واقعاً مهم بود، به نفع چیزی که فکر میکرد جالب بود، از دست داده بود. من به این نکته اشاره کردم که این درسی بود از اینکه چه اتفاقی میافتد وقتی از قولی که به مشتریان خود میدهید چشم پوشی میکنید.
به روز رسانی احتمالا با نیت خوبی انجام شده است. دسترسی به مواردی مانند برنامه رادیویی SiriusXM، بازیهای ویدیویی، Spotify یا برنامه فوقالعاده مفید «Caraoke»، برنامه کارائوکه درون خودروی تسلا را آسانتر کرد. موضوع این است که به همان اندازه که سرگرم کننده است، مطمئن نیستم که کسی برای توانایی راه اندازی سریع یک برنامه کارائوکه در حالی که در صف وانت مدرسه منتظر است، التماس کرده باشد.
از سوی دیگر، میدانید اگر در جایی غیر از کالیفرنیای جنوبی زندگی میکنید، چه چیز واقعاً مفیدی است که بتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید؟ یخساز. یا اگر در جایی زندگی می کنید که بیابان نیست، برف پاک کن ها می توانند مفید باشند.
متأسفانه، با آن بهروزرسانی، نمیتوانید هیچ یک از آنها را روی داک قرار دهید. مطمئناً، برای مثال، همچنان به کنترلهای تهویه هوای خودرو دسترسی داشتید، اما باید روی آنها ضربه میزدید تا صفحه دیگری را باز کنید که میتوانید یخساز جلو یا عقب را انتخاب کنید. من به عنوان فردی که در میشیگان زندگی می کنم، می توانم شخصاً تأیید کنم که یخ زدا یکی از آن دسته کنترل هایی است که نمی خواهید هنگام رانندگی با سرعت 70 مایل در ساعت در بزرگراه، در حالی که شیشه جلوی شما مه می شود، از منوها استفاده کنید.
در فلسفه تسلا درباره چیستی «ماشین»، مواردی وجود دارد که میتوان گفت اشتباه است. یوغ فرمان فعلی در جدیدترین مدل S نمایشگاه “A” است. این، همراه با فقدان کامل کنترل های فیزیکی، تجربه رانندگی را بسیار بیشتر و جالب تر می کند.
با این حال، بهروزرسانی نرمافزار به راحتی بدترین اشتباه بود – و نه به این دلیل که باگ بود. از نظر طراحی بد بود
آخرین به روز رسانی نرم افزار تسلا در نهایت این مشکل را برطرف کرد. همانطور که یادداشتهای انتشار نشان میدهند، اکنون میتوانید “کنترلهای خودرو مانند یخزدایی، برف پاک کنها و گرمکن صندلیها را به نوار پایین اضافه کنید.” برف پاک کن شیشه جلو به ویژه مفید است زیرا جدیدترین مدل های تسلا حتی کنترل فیزیکی برای روشن کردن آنها ندارند.
من فکر میکنم منصفانه است که بگوییم تسلا با تغییر نرمافزار خود بهگونهای که رانندگی خودروهایش را بدتر میکند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. اگر به قولی که به مشتریانتان داده اید عمل نکند، مهم نیست که چقدر کار شما جالب است. برای یک خودرو، این وعده این است که به شما اجازه میدهد با اطمینان و ایمن به جایی که میخواهید بروید. عدم دسترسی به کنترل های اولیه قابل اعتماد یا ایمن نیست.
برای انصاف در مورد تسلا، به نظر می رسد که این شرکت این را تشخیص داده است و به روز رسانی فعلی تصدیق این است که اشتباه بوده است. مهمتر از آن، آن چیزی که شکسته شده بود را به گونه ای تعمیر کرد که آن را به عنوان وسیله ای که در اطراف آن رانندگی می کنید مفید باشد.
این در واقع یک معامله بزرگ برای تسلا است. بیشتر و بیشتر، واضح است که این شرکت در واقع نمی خواهد اتومبیل های خود را رانندگی کند. در یک دنیای ایدهآل – حداقل در دنیایی که به نظر میرسد الون ماسک تصور میکند – چیزهایی مانند حرکت با ماشین در خیابانهای شهر در مسیر کار، مردم را آزار نمیدهند. آنها فقط سوار می شدند، به ماشین می گفتند کجا می خواهند بروند، و وقتی کتاب می خوانند، چرت می زنند یا فیلم تماشا می کنند، تمام کارها را انجام می دهد.
مشکل آشکار این است که ما در آن دنیا زندگی نمی کنیم، و حتی اگر روزی زندگی کنیم، خیلی با آن فاصله داریم. این بدان معناست که کارهای پیش پا افتاده مانند چرخاندن فرمان، اعمال فشار بر روی شکستگی ها و یخ زدایی شیشه ها هنوز به عهده ما انسان ها است.
این به ویژه زمانی صادق است که چیزی که میخواهید تعمیر کنید ممکن است واقعاً خراب نشده باشد. زمانی اتفاق میافتد که فکر میکنید نسبت به آنها ایده بهتری در مورد نحوه استفاده شخصی از دستگاه خود دارید. فقط به این دلیل که به نظر می رسد یک ایده سرگرم کننده برای فرد بالا باشد، آن را ایده خوبی نمی کند.
این درس است، واقعا. اگر شما در صدر هستید، وظیفه شما خدمات رسانی به مشتریان امروز است. عمل کردن به عهدتان در دنیای واقعی اینگونه به نظر می رسد. می دانی، همان جایی که ما در واقع در آن زندگی می کنیم.