[ad_1]
کارآفرینان و مدیران عادت دارند به این فکر کنند که چگونه کارمندان باهوش می توانند ضریب هوشی گروهی خود را افزایش دهند. اما شاید آنها باید بیشتر فکر کنند که چگونه طراحی تیمهایشان میتواند ضریب هوشی جمعی کارمندانشان را افزایش دهد.
این استدلال یک مقاله جذاب MIT Sloan Management Review از یک جفت استاد است که اصرار دارند که “طرز طراحی کار چیزی بیش از این است که افراد فرصت استفاده از شناخت خود را داشته باشند: طراحی کار همچنین می تواند یادگیری را تسریع کند.”
شارون پارکر از دانشگاه کرتین استرالیا و گونیث فیشر، روانشناس دانشگاه ایالتی کلرادو، در این مقاله اصرار دارند که تغییرات کوچک در نحوه انجام وظایف، نظارت بر کارگران و مدیریت بازخورد می تواند افراد شما را از نظر عملکردی باهوش تر کند. آنها چند مثال ساده و قابل اجرا به رهبران ارائه می دهند.
1. وظایف چالش برانگیز
همه ما می دانیم که اگر تمام روز بنشینید و هرگز عضلات خود را به چالش نکشید، آنها ضعیف تر و ضعیف تر می شوند. پس جای تعجب نیست که همین امر در ذهن شما نیز صدق می کند. اگر مغز کارمندان خود را با وظایف سخت و پیچیده به چالش نکشید، اساساً از آنها دعوت می کنید که در رویکردشان نسبت به شغلشان احمق شوند.
نویسندگان پیشنهاد میکنند: «اگر یک فروشنده شغل بسیار پیچیدهای داشته باشد که در آن به طور مکرر قراردادهای چالش برانگیز را مرتب میکند، این فرصت را دارد که دانش خود را در مورد قرارداد استفاده کند، و درگیر حل مسئله میشود که بر فرآیندهای شناختی مانند حافظه فعال متکی است». به عنوان نمونه اما اگر همان نماینده فروش محدود به ارائه دوباره و دوباره همان معامله و ارجاع همه موارد چالش برانگیز به رئیس خود شود، «کاهش فرصتها برای استفاده از شناخت نه تنها در کوتاه مدت بر یادگیری تأثیر میگذارد، بلکه میتواند بر کاهش هوش سیال با افزایش سن تأثیر بگذارد. “آنها نتیجه می گیرند.
2. خودمختاری
دادن دامنه به هر کارمند، خواه فروشنده، نماینده خدمات مشتری یا سرایدار، برای حل مشکلات پیچیده و به کارگیری مهارتهای خود، به عنصر دوم نیاز دارد: استقلال. به حداکثر رساندن هوش تیم خود به این معنی است که به اندازه کافی به آنها اعتماد کنید تا واقعاً از مغز آنها در راههای مهم استفاده کنید.
این نه تنها ذهن آنها را تمرین می دهد و آنها را درگیر می کند، بلکه یک محیط آزمایشگاهی ایجاد می کند که در آن می توانند ایده ها را آزمایش و اصلاح کنند. نویسندگان می نویسند که استقلال شغلی به افراد این امکان را می دهد که استراتژی های مختلف را کشف و آزمایش کنند.
دادن زمینه به کارمندان برای حل مشکلات پیچیده می تواند در طول زمان مزایای چشمگیری را به همراه داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که زمانی که اپراتورهای ماشین در یک کارخانه اجازه داشتند خودشان با مشکلات تجهیزات بیشتری مقابله کنند، زمان از کار افتادن ماشین در دراز مدت 70 درصد کاهش یافت. کارمندان تجهیزات خود را در داخل و خارج آموختند و نه تنها مجبور بودند کمتر با کمک تخصصی تماس بگیرند، بلکه در وهله اول چگونگی جلوگیری از بروز خطا را نیز کشف کردند.
3. نوع مناسب بازخورد
هنگامی که به افراد خود وظایف چالش برانگیز و آزادی تلاش برای حل آنها را دادید، گام نهایی این است که اطمینان حاصل کنید که بازخوردهای زیادی در مورد چگونگی نتیجه تلاش هایشان دریافت می کنند. اگرچه نویسندگان توضیح می دهند که نوع دقیق بازخورد مهم است.
آنها توضیح میدهند: «بازخوردهای ارزیابیکننده قوی، مانند قضاوتهای شخصی در مورد اینکه فرد چقدر خوب عمل میکند، باعث میشود افراد به شیوهای مضطرب روی خودشان تمرکز کنند، که میتواند باعث بیانگیختگی و حواسپرتی شود». نگرانیهای عملکرد در واقع میتوانند هرگونه دستاورد در مهارت ناشی از بازخورد را با نتیجه خالص خنثی کنند که کارگران هر چه بیشتر سعی کنید به آنها آموزش دهید بدتر میشوند.
برای جلوگیری از این تله، نویسندگان توصیه میکنند “یک محیط بازخورد حمایتی که در آن، برای مثال، بازخورد از سوی همتایان یا سرپرستان معتبر میآید، شامل تایید عملکرد مثبت است، خاص و مکرر ارائه میشود، و به شیوهای حمایتی و وظیفهمحور ارائه میشود.” بنابراین به افراد خود بگویید چه چیزی کار می کند و چه چیزی به طور مداوم و سازنده کار نمی کند، اما با بازخورد خود بیش از حد انتقاد نکنید یا شخصی نکنید.
این اشتباهات هوشیاری را مرتکب نشوید
پارکر و فیشر همچنین هشدار می دهند که نباید با انجام اشتباهات کشنده هوش با تلاش های خود برای طراحی کارهای تقویت کننده هوش مقابله کنید. آنها عوامل مشترکی را فهرست میکنند که تیمها را از نظر عملکردی احمقانه میکند، مانند «ساعتهای کاری طولانی، حجم کاری زیاد، فشار زمان، سطوح بالای تعارض نقشها (کشیده شدن به جهات مختلف برای تحقق اهداف مختلف کاری)، یا قرار گرفتن در معرض درگیریهای بینفردی مانند بیادبی، آزار و اذیت یا قلدری.” اما امیدواریم در حال حاضر تلاش میکنید از گالری این سرکش از گناهان فرهنگ محیط کار اجتناب کنید.
برای جزئیات بیشتر، مقاله کامل را بررسی کنید، اما میتوانید همین امروز اجرای این بینشهای اساسی را نیز آغاز کنید. با چالش های معنادار به افراد خود اعتماد کنید و تلاش های آنها را با بازخورد متفکرانه تقویت کنید و ممکن است متوجه شوید که تیم شما به سرعت بسیار باهوش تر از آن چیزی است که تا به حال فکر می کردید.
[ad_2]