یک کمپین جدید برای کمک به استارت‌آپ‌های اوکراین، با راه‌اندازی به سبک سیلیکون ولی


زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین آغاز شد، آندری کلن 33 ساله – یکی از بنیانگذاران شرکت طراحی O0 و یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت سازنده اسباب بازی لیزری متصل به اینترنت Petcube – هر دو کارمند خود را برای حدود سه هفته آماده کرده بود. : “تهدید قریب الوقوع بود. ما نیاز داشتیم که برنامه های جابجایی انفرادی داشته باشیم.”

  تصویر درون خطی

به همراه یکی از بنیانگذاران هر دو شرکت، الکس نسکین 34 ساله – که سال گذشته به همراه همسر، دختر و مادرش از کیف به منطقه خلیج سانفرانسیسکو نقل مکان کردند – کلن به بیش از نیمی از 50 اوکراینی خود کمک کرد. کارمندان مستقر نقل مکان می کنند. بیشتر آنها به غرب اوکراین و برخی به اروپا رفتند. سپس بمبی در 1000 متری خانه کلن در کیف پرتاب شد. او هم نیاز داشت که بیرون بیاید.

او در Lviv، نزدیک مرز لهستان مستقر شد. بمب‌ها نیز در آنجا شروع به باریدن کردند، از جمله در روزی که پرزیدنت بایدن از لهستان بازدید کرد. یکی از کارمندان Petcube در ارتش اوکراین ثبت نام کرد. زوج دیگری موافقت کردند که به شاخه های محلی دفاع اوکراینی که به تازگی ایجاد شده اند کمک کنند. Petcube که اکنون یک شرکت کاملاً دور افتاده است، به همه حقوق کامل می‌پردازد و به گروه‌های دفاعی محلی کارکنان اهدا می‌کند. همچنین بیش از 1.5 میلیون دلار به ارز محلی، گریونا یا تقریباً 50500 دلار به دفاع اوکراین داده شده است. و مانند بسیاری از شرکت‌های اوکراینی، کمک‌های ماهانه مستمری را از دستمزد کارکنان و درآمدهای خود اختصاص داده است.

در همین حال، شرکت طراحی، O0، که بنیانگذاران آن در سال 2018 از Petcube خارج شدند، روشی متفاوت در کمک به اوکراین در پیش گرفت. در اواسط ماه مارس، کلن تیم خود متشکل از 20 کارمند را که جهانی و دوردست هستند، به چالش کشید تا از بقیه جهان بخواهد که از کشور محاصره شده به گونه ای حمایت کنند که قبلاً انجام نشده بود. نه از طریق کمک های مالی به یک سازمان غیردولتی یا ارتش، بلکه از طریق خرید مستقیم از صدها شرکت کوچک اوکراینی دیگر مانند او. (O0 “اوه صفر” تلفظ می شود، و این نام برداشت بنیانگذاران از کلمه اوکراینی برای دریاچه است، که وقتی صحبت می شود ممکن است برای یک انگلیسی زبان مانند “اوه صفر” به نظر برسد.)

دو هفته بعد، در اوایل آوریل، کمپینی با ویدئویی در یوتیوب از اوکراینی‌ها راه‌اندازی شد که برخی لباس‌های سنتی بر تن داشتند و برخی دیگر پرتاب‌کننده موشک داشتند و با صدای زنانه مطمئن دوبله شد: “ما کسانی هستیم که ممکن است درباره آنها شنیده باشید. مردم اوکراین. ما در حال حاضر به کمک نیاز داریم. به دلایل واضح.” در ادامه، کلیپ‌های کوتاهی از بیش از ده‌ها استارت‌آپ مستقر در اوکراین که خدمات، محصولات، مد و فناوری ارائه می‌دهند، فلش شد. این اولین ویدیوی تبلیغاتی برای یک کمپین جدید بود: با اوکراین خرج کنید.

وب سایت کمپین دارای بیش از 100 مارک اوکراینی است، از ابزارهای هوشمند مانند Ajax Systems، یک شرکت امنیتی حرفه ای. به نرم افزار بهره وری، مانند دستیار تایپ Grammerly. برای سرگرمی، مانند برنامه تعویض چهره Reface. به ده ها شرکت محبوب مد.

Neskin خاطرنشان می کند که هر شرکت اوکراینی O0 برای اینکه بخشی از Spend With Ukraine باشد، مشتاق بود. او می‌گوید: “یکی از بزرگترین نقاط قوت اوکراین این احساس وحدت در هنگام فاجعه است. این چیزی در ژن ماست.” حتی اگر آنها معمولاً با یکدیگر رقابت کنند، این احساس وجود داشت که ما باید برای پیروزی در این مسابقه متحد شویم.»

وقتی نیمی از کارمندانش آواره یا در جنگ زندگی می کنند، چگونه یک شرکت طراحی می تواند کمپین را در کمتر از دو هفته ایجاد کند؟ برای بسیاری از آنها، این تلاش باعث تقویت سلامت روان شد. کلن می‌گوید: «در حال حاضر برای اوکراینی‌ها، ما به چرخه اخبار چسبیده‌ایم و واقعاً پایین می‌آییم. “بهترین پادزهر برای آن می تواند کار باشد و انجام کاری که مهم است.”

تیم‌های Klen و Neskin تلاش Spend With Ukraine را منتشر می‌کنند، انگار که به راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید نزدیک می‌شوند: علاوه بر ویدیوی YouTube که به خوبی تولید شده بود، آنها این کمپین را در ProductHunt و همچنین در تابلوهای پیام داخلی Y Combinator پست کردند. (بنیان‌گذاران، دانش آموختگان YC 2016 هستند، و O0 کارهای طراحی را برای بسیاری از استارت‌آپ‌های انکوباتور انجام داده است.) آنها همچنان در تلاش هستند تا آگاهی را افزایش دهند که، حتی در کشوری تحت حکومت نظامی، شرکت‌های کوچک سوخت اقتصادی قابل توجهی ارائه می‌کنند.

کلن می‌گوید: «اگر با اوکراین هزینه کنید، از اقتصاد حمایت می‌کنید. شرکت‌ها برای ساختن و حمایت از ارتش پول خرج می‌کنند». او اشاره می کند که در حالی که ارتش ها در نبردها پیروز می شوند، اقتصادها در جنگ ها پیروز می شوند.

نسكین می افزاید: “ما باید به اقتصاد خود كمك كنیم و آن را دوباره روشن كنیم، زیرا مطمئناً تمام پولی كه به اوکراین می رود به اوکراین كمك می كند.”