صنایع یقه سفید تازه شروع به پذیرش شاگردی کردهاند – و برخی از کسبوکارها میگویند که این آینده اشتغال در سطح پایه است.
کارآموزی از دیرباز با صنایع تجاری مانند تولید و ساخت و ساز مرتبط بوده است. اکنون، محبوبیت آنها به ویژه در زمینه فناوری، جایی که استخدام کنندگان در تلاش برای پر کردن نقش های باز هستند، در حال افزایش هستند. جنیفر کارلسون، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی، میگوید: «در سال گذشته، شتاب بسیار بیشتری وجود داشته است»، زیرا شرکتها با کمبود نیروی کار در مشاغل کلیدی فناوری مواجه هستند و کارآموزی ابزاری برای پرورش استعدادهای داخلی یا سطح ابتدایی است. از Apprenti، یک تجارت مستقر در سیاتل که به شرکت ها کمک می کند برنامه های کارآموزی خود را اجرا کنند.
دوره های کارآموزی ساختار متفاوتی نسبت به دوره کارآموزی دارند و می توانند مخاطبان متفاوتی را نیز جذب کنند. برای دوره کارآموزی – معمولاً یک سال – آنها آموزش های حین کار را با حقوق دریافت می کنند، معمولاً با یک مربی کار می کنند که به آنها کمک می کند تا از طریق موقعیت های شغلی خود به آنها کمک کند. در پایان دوره خود، آنها به یک موقعیت تمام وقت و ابتدایی وارد می شوند. کارلسون میگوید: «شرکت افرادی را که قبلاً میشناسند استخدام میکند و سرمایهگذاری کمتر از هزینه بیرون رفتن و یافتن افراد جدید است. اکثر کارآموزان در ابتدای کار خود هستند و ممکن است نیاز به مدرک دانشگاهی داشته باشند یا نداشته باشند. بر اساس دادههای Apprenti، درصد کمتری از افرادی که شغل خود را تغییر میدهند، هستند که به دنبال مهارت مجدد هستند.
Apprenti در سال 2015 راه اندازی شد و اولین گروه از کارآموزان آن در سال 2016 در موقعیت های تمام وقت فارغ التحصیل شدند. امروز با 114 شرکت کار می کند – تقریباً دو برابر تعداد مشتریانی که 12 ماه قبل داشت. رابطه بین Apprenti و شرکتهای مشتریاش متفاوت است: گاهی اوقات برنامههای کارآموزی را در یک کسبوکار به طور کامل مدیریت میکند، در حالی که در موارد دیگر، به اجزای خاصی از یک کارآموزی که در غیر این صورت توسط شرکت اداره میشود، مانند استخدام و استخدام کمک میکند.
رقابت فزاینده ای در فضا وجود دارد. مولتیورس، یک استارتآپ مستقر در لندن که توسط یوان بلر – پسر تونی بلر، نخستوزیر سابق بریتانیا – در سال 2016 تأسیس شد، در ژانویه 2021 در ایالات متحده راهاندازی شد. امروز با 15 شرکت در ایالات متحده از جمله ClassPass و Verizon همکاری میکند. بیش از 300 در سراسر جهان مدل کارآموزی Multiverse به گونه ای طراحی شده است که آن را به آسانی برای کسب و کارها تبدیل کند. این شرکت بر تمامی اجزای برنامههای کارآموزی که برای مشتریان خود اجرا میکند، نظارت میکند، حتی یک مربی – یک کارمند Multiverse – برای کارمندان فراهم میکند که تضمین میکند آنها در مسیر آموزش خود باقی میمانند. تا به امروز 194 میلیون دلار جمع آوری کرده است.
در حالی که Multiverse بیشتر با شرکتهای بزرگ کار میکند، بلر میگوید که مدل کارآموزی میتواند هم در مشاغل متوسط و هم در مشاغل کوچک موفق باشد. او میگوید: «یکی از دلایلی که ما شرکتهای Fortune 500 را هدف قرار میدهیم این است که اثبات اجتماعی خوبی است. جایی که گوگل و متا رفته اند، دیگران نیز از آن پیروی خواهند کرد.
وان سیگنال، شرکت ارتباطات مشتری مستقر در سان متئو، کالیفرنیا، اولین کارآموزان خود را در سال 2021 وارد کرد. برت توماس، رئیس مهندسی زیرساخت میگوید: «از آنجایی که ما یک استارتآپ هستیم، نگرش «خودمان بسازیم» داریم. که بر برنامه کارآموزی داخلی شرکت نظارت می کند و این برنامه را رهبری می کند. این به ما کمک می کند که در ابتدا فرهنگ کار نکردن بیش از حد افراد را داشته باشیم، بنابراین مربیان توانسته اند زمان لازم را برای آموزش کارآموزان اختصاص دهند.” از زمان راه اندازی برنامه کارآموزی، OneSignal دو کارآموز را در موقعیت های تمام وقت فارغ التحصیل کرده است. در حال حاضر سه کارآموز را آموزش می دهد و 115 کارمند تمام وقت دارد.
OneSignal برای تامین کارآموزان خود به برنامه های بوت کمپ مانند برنامه های ارائه شده توسط دانشکده مهندسی زنانه Hackbright Academy نگاه می کند. این نوع برنامهها معمولاً به دانشآموزان با پیشینههای مختلف این فرصت را میدهند که در زمینه مهارتهای فنی مانند کدنویسی و طراحی UX آموزش ببینند.
بلر میگوید، با این حال، برای پر کردن شکاف فناوری-کار، ممکن است شرکتها نیاز داشته باشند که فراتر از این مجموعههای نامزدهای انتخابکننده خود نگاه کنند. به عنوان مثال، Multiverse دارای یک استراتژی توسعه متنوع است: این شرکت علاوه بر ارسال در کانالهای رسانههای اجتماعی مانند TikTok، با مدارس منشور، کالجها و موسسات غیرانتفاعی همکاری میکند.
هنگامی که نامزدها برای کارآموز شدن درخواست دهند، شرکت مهارت های موجود آنها را ارزیابی می کند تا بهترین نقشی را که برای آن مناسب هستند تعیین کند. بلر می گوید: «بیشتر مردم همیشه نمی دانند که چه کاری می خواهند انجام دهند. اما ما میتوانیم ببینیم که فردی که در ارزیابی ما از نمره محاسباتی برخوردار است، ممکن است برای شغلی در زمینه دادهها مناسب باشد، در حالی که فردی با مهارتهای بین فردی عالی ممکن است در فروش خوب عمل کند.
داشتن یک مدیر شخص ثالث مانند Multiverse یا Apprenti که ارزیابی مهارتها را انجام دهد، همچنین به کسبوکارها کمک میکند تا از تعصبات ناخودآگاه در فرآیند پذیرش جلوگیری کنند – و در نتیجه، به تنوع بخشیدن به نیروی کار کمک میکند. نامزدهای کارآموزی Apprenti مهارت های ارزیابی آنلاین را می پرسند که سوالات پایه ریاضی، منطق و تفکر انتقادی را می پرسد. از طریق مرحله مصاحبه، استخدام کنندگان Apprenti درک بهتری از آنچه از نظر تجربه روی میز آورده اند به دست می آورند.
کارلسون میگوید این جایی است که تعصب میتواند به طور سنتی نامزدهایی را که ممکن است برای موقعیتهای کارآموزی مناسب باشند، رد کند. او میگوید: «اگر یک مدیر برگر کینگ برای یک موقعیت در یک شرکت فناوری درخواست دهد، ممکن است شرکت بپرسد «چرا؟» “اما سپس ما تمام مجموعه مهارت هایی را که یک فرد دارد، مانند زنجیره تامین، به پروژه و مدیریت افراد نشان می دهیم. سپس، شرکت می گوید: “اوه، این یک نامزد عالی است.” این یک تغییر فرهنگی بزرگ برای شرکت ها است.” Apprenti به جای انتقال رزومههای سنتی به مشتریان خود، حروف اول نامزد شرکتها، امتیاز ارزیابی آنها و فهرستی از مهارتهای برتر آنها را ارسال میکند – نه عنوان شغلی قبلیشان.
بلر معتقد است که شرکت ها مایل به پرداخت هزینه برای این نوع خدمات هستند، و نه فقط در کوتاه مدت، زیرا صنایع در سراسر جهان همچنان بازار کار فشرده ای را تجربه می کنند. قیمت خدمات Multiverse و Apprenti هر دو بسته به نیاز هر مشتری متفاوت است. کارلسون به اشتراک گذاشت که هزینه های Apprenti حداکثر 3500 دلار برای هر کارآموز است و شرکت ها نیز مسئول پرداخت دستمزد هر کارآموز هستند. Multiverse از به اشتراک گذاشتن محدوده قیمت خود خودداری کرد.
او میگوید: «کسبوکارها همیشه مایلند برای چیزی که مفید است پول بپردازند و ما در حال حل مشکل هستیم. بلر خاطرنشان می کند که هزینه استعدادهای استخدامی، جدای از دوره های کارآموزی، در حال حاضر بالا است، و نه تنها کارآموزی باعث می شود کارمندان به شرکت خود وفادارتر شوند – 85 درصد از کارآموزان Multiverse پس از فارغ التحصیلی در یک موقعیت سطح پایه، در شرکت خود می مانند. همچنین شکاف موجود در بازار کار فناوری را پر می کند.
از زمان گسترش Multiverse به ایالات متحده، بلر بازاری برای تجارت خود پیدا کرده است که حتی برجسته تر از آنچه که برای اولین بار مشاهده کرد در مجموع بدهی دانشجویان انگلستان در بریتانیا حدود 185 میلیارد دلار است، در حالی که در ایالات متحده این رقم حدود دلار است. 1.75 تریلیون. بازگشت مدرک دانشگاهی در ایالات متحده کاهش یافته است، و بسیاری از جوانان به دنبال جایگزین هستند – و کارفرمایان به طور فزاینده ای توجه می کنند. بلر میگوید: «چیزی که بیشتر از همه در مورد ایالات متحده شگفتزدهام کرد این است که واکنشهای کمی وجود دارد. ما باید کمتر از آنچه فکر میکردیم متقاعدکننده عمل میکردیم.»
در Apprenti، رشد نیز سریع بوده است. این شرکت در مراحل اولیه جمع آوری یک دور بودجه 25 میلیون دلاری است، که این شرکت می گوید از هدف خود برای استخدام 5000 کارآموز در سال طی پنج سال آینده پشتیبانی می کند.