ماه گذشته، جی پی مورگان فضای اختصاصی خود را در یک مرکز خرید در دسنترالند، دنیای مجازی، راه اندازی کرد. در ژانویه، والمارت زمانی که برای یک علامت تجاری مرتبط با «ارز دیجیتال» برای استفاده در «یک جامعه آنلاین» ثبت نام کرد، اهداف فراسویه خود را نشان داد. در ماه دسامبر، نایک شرکتی را خرید که کفش های کتانی برای متاورس می سازد.
متاورژن نمی آید، در حال حاضر اینجاست. بنابراین، شرکت شما چگونه باید آماده شود؟
بازی مدت هاست که نمونه اولیه این مفهوم جدید به نام متاورس بوده است. بازیهای نقشآفرینی آنلاین انبوه چند نفره (MMORPG) مانند World of Warcraft و EverQuest بیش از یک دهه پیش با کالاهای دیجیتال و لباسهایی که ارزش پول واقعی دارند، جوامع پر جنب و جوش و تعاملات آنلاین مجازی، دنیای آنلاین دائمی ایجاد کردند.
بازیهای آنلاین امروزی این قدرت مالی را با برندهای دنیای واقعی که اقلام و تجربیات مجازی را طراحی و میفروشند، گسترش میدهند: Louis Vuitton پوستهها و اسلحهها را برای League of Legends طراحی کرد و فراری به بازیکنان اجازه داد تا 296 GTB خود را در Fortnite آزمایش کنند.
صدها میلیون گیمر هر روز بازی های آنلاین را برای سرگرمی و معاشرت انجام می دهند. اپیک گیمز به تنهایی امیدوار است فورتنایت، یکی از پیشرفتهترین فضاهای مجازی را از 60 میلیون کاربر ماهانه به یک میلیارد کاربر افزایش دهد.
در اینجا چیزی است که دنیای مجازی بازی امروز به ما می گوید که چگونه یک متاورز پر رونق بسازیم.
آنچه که برندها می توانند در مورد متاورس از دنیای بازی بیاموزند
درس 1: افراد برای هدفی خاص به فضای دیجیتال شما خواهند پیوست.
گیمرهای آنلاین برای خوش گذرانی با افراد دیگر بازی می کنند. مهم نیست که یک بازی چقدر عالی به نظر می رسد، دنیای مجازی چقدر جزئیات دارد، یا اندازه بودجه بازاریابی شرکت – اگر بازی سرگرم کننده نیست (و در مورد بازی های آنلاین، با هم بازی کنید) موفق نخواهد شد برای بازی ها، لذت هدف ویژه است.
غذای آماده: برای اینکه چرا مشتریان شما وقت خود را در گوشه ای از متاورس شما می گذرانند، هدف (های) ویژه ای ارائه دهید. در آنجا چه چیزی را می توانند تجربه کنند که در هیچ جای دیگری نمی توانند آن را پیدا کنند؟ شاید این یک رویداد زنده منحصر به فرد، یک مسابقه خاص یا فرصت های آموزشی باشد.
درس 2: به کاربران اجازه دهید تا در فضای شما خلاق باشند.
طراحان بازیها را میسازند، اما این بازیکنان هستند که آنها را زنده میکنند. محبوبترین بازیها به بازیکنان این آزادی را میدهند که فرهنگ و معنای خود را در داخل و خارج از دنیای بازی بسازند.
توسعه دهندگان «World of Warcraft» بلیزارد یک دنیای بازی با انواع تجربه ها، ماموریت ها و محیط های جذاب ایجاد کردند. اما بیشتر چیزی که این MMORPG را به یک پدیده جهانی تبدیل کرد، فرهنگ دیجیتال میلیونها مشترکی است که از سال 2004 این بازی (هنوز فعال!) را بازی کردهاند. برای مثال، طراحان یک سیستم صنفی ایجاد کردند که به بازیکنان همفکر این امکان را میداد تا با هم متحد شوند. ماموریتهای گروهی Raid نامیده میشوند، اما این بازیکنان بودند که هر انجمن را در شخصیت و سبک خود منحصر به فرد میکردند. و بدون این اصناف ما هرگز نمی دیدیم که Leeroy Jenkins افسانه ای به نمادی جاودانه برای وارد شدن به یک موقعیت خطرناک قبل از اینکه شما آماده شوید تبدیل شود.
غذای آماده: فرهنگ دیجیتال از پایین به بالا رشد می کند. یک دنیای مجازی همه کاره بسازید که افراد را برای ایجاد جامعه، تعامل و معنا توانمند می کند.
درس 3: به جای یک سیلو دیجیتال، یک تجربه باز و چند پلتفرمی ایجاد کنید.
با همه محبوبیتی که دارند، بازیهای آنلاین هنوز در فضای دیجیتال خود اجرا میشوند و دسترسی جهانی را ارائه نمیدهند. حتی بازیهای رایگان مانند «League of Legends» به رایانههای سریع و اتصال به اینترنت سریع نیاز دارند. علاوه بر این، دنیای بازیهای امروزی محتوا را به اشتراک نمیگذارند، زیرا سلاحهایی از «Elder Scrolls Online» در «World of Warcraft» پیدا نخواهید کرد.
از آنجایی که بازیهای آنلاین امروزی دقیقاً برای سرگرمیهای گروهی در یک محیط نسبتاً بسته ساخته میشوند، سیلوهای دیجیتالی را ایجاد میکنند که فاقد باز بودن و حضور متقابل پلتفرم متاورس ایدهآل هستند. این برای یک بازی خوب است، اما یک متاورس پر رونق دارای قابلیت همکاری و اشتراک گذاری داده های بین پلتفرمی برای ایجاد یک تجربه واقعاً باز است.
غذای آماده: به دنبال راه هایی برای گسترش تجربه متاورس خود فراتر از سیلوهای تک خود باشید. در صورت امکان از فناوری های باز استفاده کنید. فرهنگ و داستان دیجیتال شما چگونه می تواند از مرزهای دنیای مجازی عبور کند؟
درس 4: موانع ورود را کاهش یا حذف کنید.
بازیهای آنلاین امروزی برای جذب یک پایگاه کاربر واقعاً جهانی نیاز به تلاش زیادی برای راهاندازی و نصب دارند. فقط یادگیری سیستم ها، استراتژی ها و محیط های یک بازی جدید می تواند روزها یا حتی ماه ها طول بکشد.
برای ساختن یک متاورس برای همه، باید یک تجربه غوطه وری پیشرونده ارائه دهیم. این کار با ساده کردن فرآیند ورود به دنیای مجازی جدید و مکانها و رویدادهای درون آنها مانند باز کردن یک مرورگر وب آغاز میشود.
هنگامی که کاربران در داخل متاورس راحت باشند، باید مراحل آسانی برای جذب تدریجی بیشتر وجود داشته باشد. این تجربه می تواند در یک مرورگر شروع شود و در نهایت به هدست های VR و غوطه ور شدن عمیق منجر شود.
غذای آماده: به نحوه کاهش الزامات نصب و راه اندازی فکر کنید.
دنیای بازی های امروزی نشان می دهد که چگونه متاورس یک مفهوم بازاریابی انتزاعی یا رویای یک میلیاردر فناوری نیست. در عوض، متاورس و جهان های مجازی به هم پیوسته آن موجودیت واقعی است که بیشتر مردم روزی به آن خواهند پیوست – برندها و کسب و کارها باید آماده شوند.