ایده های تجاری عالی ممکن است مانند پیچ و مهره های آبی به نظر برسند. اما علم مدرن نشان میدهد که اگرچه همیشه درجاتی از راز خلاقیت وجود دارد، شما مجبور نیستید در آنجا بنشینید و مداد خود را منتظر ورود الهه باشید. چیزهای زیادی وجود دارد که باعث میشود یک ایده عالی به نتیجه برسد.
پرورش علایق متنوع و به ظاهر نامرتبط، گذاشتن فضای خالی در برنامهتان برای «معرفی شدن» ایدهها و دور شدن از روالهای بیش از حد ثابت، همگی راههای بلندمدتی عالی برای تقویت خلاقیت هستند. گزینههای کوتاهمدتی نیز وجود دارد (فقط پیادهروی یکی از سادهترین گزینهها است، هرچند پیشنهادهای عجیبتر نیز وجود دارد).
اکنون سارا استین گرینبرگ، مدیر اجرایی مدرسه Stanford d.school پیشنهاد غیرقابل پیش بینی دیگری برای اضافه کردن به این لیست دارد: از محتویات یخچال خود برای تقویت خلاقیت خود استفاده کنید.
در یخچال شما چیست؟
توصیه او در مورد تغذیه نیست. همچنین به قدرت باورنکردنی شکستن نان به گروههای پیوند مرتبط نیست. در عوض، در گزیده ای از کتاب ner او،
اقدامات خلاقانه برای افراد کنجکاودر Insights توسط Stanford Stein Greenberg به تیمهایی که میخواهند با هم نوآوری کنند، پیشنهاد میکند که با کانالگذاری تأثیرگذار درونی غذا و گرفتن عکس از محتویات یخچال خود شروع کنند.در اینجا تجزیه و تحلیل اساسی این یخ شکن خارج از جعبه اما موثر برای تیم ها آمده است:
-
افراد را دوتایی قرار دهید و از آنها بخواهید عکس های داخل یخچال خود را به اشتراک بگذارند.
-
از هر یک از شریکها بخواهید در مورد یخچال طرف مقابل مشاهداتی داشته باشند. آنها متوجه چه چیزی شدند؟ مطالب در مورد شخص چه معنایی دارد؟ عکس ها را کنار هم قرار دهید و تفاوت را یادداشت کنید. سوالات چرایی زیادی بپرسید.
-
اگر احساس می کنید به عصب عاطفی ضربه زده اید، عمیق تر تلاش کنید. گرینبرگ مینویسد: «اگر شروع به شنیدن داستانهای خانوادگی، خندههای خجالتآمیز، غرور، ترسها، امیدها یا تشریفات کنید، میدانید که خوب کار میکنید.
متناوبا می توانید تصاویر قفسه کتاب، کمد سالن یا هر فضای نیمه خصوصی دیگری را نشان دهید و به روشی مشابه بحث کنید.
بحث در مورد عرضه بیش از حد نوشابه یا وسواس تند همکارانتان در مورد سس تند ممکن است به نظر دور از موفقیت در کمپین بازاریابی جدید یا طرح طوفان فکری ویژگی های محصول جدید باشد. اما استین گرینبرگ اصرار دارد که این گفتگوهای نامتعارف اما آشکار به تیم ها کمک می کند تا با هم نوآوری بهتری داشته باشند.
لیا سیبرت، متخصص طراحی که در اصل این تمرین را ساخته است، در کتاب خود به استین گرینبرگ توضیح می دهد: «آنچه مردم فکر می کنند باید انجام دهند اغلب با آنچه که واقعاً انجام می دهند بسیار متفاوت است. “در آن شکاف بینش های مهمی در مورد باورها، ارزش ها، موانع، چالش ها و انگیزه ها نهفته است. هنگامی که مردم را وادار به صحبت در این شکاف کنید، فرصت های بسیاری برای راه حل های خلاقانه را آشکار می کنید.”
چرا کار می کند
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان میدهد سیبرت و استین گرینبرگ ممکن است به دنبال چیزی باشند. «ایمنی روانی» یا این احساس که میتوانید خود کاملاً آشفته و ناقص خود را به کار بیاورید و همچنان مورد حمایت قرار بگیرید، بارها و بارها به عنوان یک عنصر کلیدی برای تیمهای با عملکرد بالا نشان داده شده است. به اشتراک گذاری تصویری از باقی مانده های هفته گذشته مطمئنا به ساخت آن کمک می کند.
حواس پرتی این تمرین می تواند به تقویت خلاقیت نیز کمک کند. یک مطالعه چند سال پیش نشان داد که به اشتراک گذاری داستان های شرم آور با تیم خود قبل از یک جلسه طوفان فکری تعداد ایده های تولید شده را تا 26 درصد افزایش می دهد. محققان مشکوک بودند که خندیدن به خودشان قبل از جلسه به شرکتکنندگان کمک میکند تا رها شوند و ایدههای عجیبتر و در نهایت خلاقتر پیشنهاد کنند. تصور میکنم گذر از این تمرین یخچال بدون حداقل چند قهقهه سخت باشد.
بنابراین دفعه بعد که میخواهید تیم خود را دور هم جمع کنید تا یک مشکل سخت را حل کنید یا به ایدهای مبتکرانه برسید، از آنها بخواهید عکسی از یخچال (یا قفسه کتاب) خود را با خود بیاورند. به اشتراک گذاری این تصاویر کمک می کند که تیم شما صادق تر و بازتر شود و این فقط برای خلاقیت مفید است.