بنیانگذاران در همه جا در دورهای مالی خود بدون اینکه متوجه باشند وقت خود را تلف می کنند. دورهایی که ماهها طول میکشد، وقت بنیانگذاران را کم میکند و توجه را از پیگیری مشارکتهای عمده، افزایش رشد و عرضه محصولات به بازار دور میکند.
در اینجا بهترین روشهای بدون استرس برای سرعت بخشیدن به دور خود آورده شده است تا بتوانید به رشد خود بازگردید:
1. در اولین ملاقات با یک سرمایه گذار، آنچه را که برای آن آمده اید، دریافت کنید.
به سرمایه گذار نزدیک شدی. شما قبول کردید که اولین جلسه را انجام دهید. شما در مورد کسب و کار با هم بحث کرده اید، و سوالات خود را در جلسه اولیه مطرح کرده اید. اما آیا شما از آن بیرون آمدید و نمی دانستید که آیا آنها به طور بالقوه سرمایه گذاری خواهند کرد – و اگر چنین است، چه محدوده ای از تعهد بالقوه؟ آیا آنها می توانند نامزدی برای سرمایه گذاری مشترک باشند یا حتی ممکن است دور را رهبری کنند؟ یا اگر سرمایهگذار دیگری به صورت آزمایشی علاقهمند باشد، سرمایهگذار هستند؟
اگر تا پایان اولین جلسه خود با یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) پاسخ این سؤالات را نمی دانید، احتمالاً به این دلیل است که نپرسیدید.
از این به بعد، همیشه در پایان جلسه اول یک محدوده نشانگر را درخواست می کنید. در اینجا مقداری الهام از پرسیدن به روشی بسیار معمولی و غیر متعهد وجود دارد:
“ما امروز درخواست چک نداریم و نمیخواهیم شما را به آن نگه داریم، اما با فرض اینکه یک امتیاز عالی به دست آوردهایم [investor] که فکر می کنم شما واقعاً دوست خواهید داشت، شرایط خوب است و همه چیز در Due Diligence مطابقت دارد، میخواهید به عنوان یک سرمایهگذاری مشترک در چه نوع محدودهای قرار بگیرید؟ آیا ما از 200-500 هزار دلار، 1-2 میلیون دلار، 5-10 میلیون دلار صحبت می کنیم؟ باز هم – نمیخواهیم شما را به آن نگه داریم، اما ما در حال حاضر در حال گفتگوهای بیشتری هستیم و اگر فردی مناسب است که میخواهد سرمایهگذاری مشترکی انجام دهد، نمیخواهیم در را ببندیم اگر یک سرنخ بالا رفت و بخواهد برای گرفتن بلیط کامل.”
اگر نپرسید، هرگز نخواهید فهمید.
2. مراحل بعدی را در اتاق به توافق برسانید.
همین اصل برای ایجاد مراحل بعدی، به ویژه با سرمایه گذار اصلی شما، صدق می کند. هر شرکتی فرآیند و مسیر خود را برای رسیدن به خط پایان دارد. مسئولیت پرسیدن سؤالات، درک آن فرآیند و کار در آن بر عهده شماست. هنگامی که علاقه خود را برای حرکت رو به جلو ایجاد کردید، در اینجا برخی از سوالات خاصی وجود دارد که باید بپرسید:
- چه کسی نقطه را از سمت VC اجرا می کند؟ چه کسی معمولاً در فرآیندی که باید ایمیلها را CC کنم درگیر است؟
- چقدر باید انتظار داشته باشیم که ارتباط برقرار کنیم؟ هفتگی، دوهفته ای؟ تماس یا ایمیل؟
- فرآیند کمیته سرمایه گذاری (IC) شما چگونه است؟ آیا شریکی وجود خواهد داشت که ما آنها را ملاقات نکرده ایم و اطلاعاتی درباره ما به صورت جداگانه دریافت می کنند؟ آیا تیم قرمز مشخصی در IC وجود دارد؟
- روند شما در مورد بررسی دقیق چیست و آیا راه هایی وجود دارد که بتوانیم آن را بهینه کنیم؟
و در مورد آن فرآیند بررسی دقیق …
3. هنگامی که یک پرسشنامه Due Diligence دریافت می کنید، درباره آن بحث کنید.
یک فرآیند رسمی دقت و احتیاط اغلب با یک پرسشنامه 3 تا 8 صفحه ای شروع می شود که باعث می شود ناخواسته چهره ای شبیه سگ گیج بسازید.
سوالاتی را در آنجا خواهید دید که شما را به فکر فرو می برد:
من فکر کردم ما قبلا به این پاسخ داده ایم …؟
آیا این سوال حتی برای ما صدق می کند …؟ و
آیا این پرسشنامه به طور کامل برای شرکت دیگری در نظر گرفته شده بود؟
در حالی که VC های بزرگ برای هر سرمایه گذاری که در نظر دارند پرسشنامه Due Diligence (DDQ) خود را سفارشی می کنند، بسیاری از سرمایه گذاران از آن استفاده می کنند. قالب های دی دی کیو. در هر دو صورت، احساس نکنید که باید به تک تک سوالات پاسخ دهید.
وقتی DDQ را دریافت کردید، مراحل بعدی شما در اینجا آمده است:
- نشانه گذاری استاپ لایت: سبز به معنی “واضح آنچه باید ارائه دهیم”، زرد برای “مطمئن نیستم / سوال دارم / به وضوح بیشتر نیاز دارم”، قرمز برای “در مورد ما صدق نمی کند”
- با سرمایه گذار صحبت کنید. قبل از پاسخ دادن به سؤالات، بپرسید که آیا آنها یک DDQ استاندارد به شما داده اند یا خیر، و وقتی سؤالی در مورد شما صدق نمی کند چه کاری بهتر است انجام دهید.
- بحث تبادل اطلاعات در معاملات اولیه که به اتاق داده مجازی نیاز ندارند، بنیانگذاران بیشتری از ابزارهایی مانند Notion برای همکاری استفاده می کنند.
- یک سیستم راه اندازی کنید با سرمایه گذار خود اطمینان حاصل کنید که شما فقط اطلاعات ارائه نکرده اید، بلکه آنها تایید کرده اند که راضی هستند. چراغ دوگانه به خوبی کار می کند: اگر VC آن را سبز کرد، به این معنی است که آنها راضی هستند. زرد به معنای “روشن کردن” است و قرمز به معنای “بیایید در جلسه بعدی خود بحث کنیم”
4. اگر انحصاری نیستید، در حال نزدیک شدن هستید.
زمانی که بنیانگذاران تمام تخمهای خود را بر روی یک نشانه اولیه از علاقه سرمایهگذار بگذارند، گرد و غبار بیرون میآیند. زمان می گذرد، گفتگو وجود دارد اما هیچ حرکت معناداری وجود ندارد. متأسفانه، گاهی اوقات کلمات “بیایید به جلو حرکت کنیم” را می توان مانند “چک در پست” تفسیر کرد.
بنیانگذار نباشید که منتظر آمدن برگه ترم است – شما شغلی دارید که باید به رشد خود ادامه دهید! هر ثانیه ای که برای دور مالی خود صرف می کنید، تمرکز شما بر پیشبرد کسب و کارتان را از بین می برد.
در ابتدای دور کاری خود، تصمیم بگیرید که در این مورد با همه سرمایه گذاران شفاف باشید:
تا زمانی که انحصاری نشویم، با سرمایه گذاران دیگر گفتگو خواهیم کرد – مطمئنم متوجه می شوید.
حتی اگر واقعاً آن سرمایهگذار را دوست داشته باشید، کسبوکار شما نمیتواند روی دستان خود بنشیند و منتظر سرمایهگذاران کند بنشیند تا از این خط عبور کنند.
به یاد داشته باشید: همیشه می توانید یک رابطه خوب را حفظ کنید. اگر آنها نتوانستند در این دور سرمایه گذاری کنند، همیشه دور بعدی وجود دارد – حتی اگر احتمالاً در ارزش گذاری بالاتری باشد.