[ad_1]
روز سهشنبه، شرکت مادر گوگل، آلفابت، اعلام کرد که Mandiant را به مبلغ 5.4 میلیارد دلار خریداری میکند و آن را بخشی از Google Cloud، پلت فرم محاسبات ابری این شرکت خواهد کرد. این پول زیادی برای شرکتی است که اکثر مردم هرگز نام آن را نشنیده اند.
برای قرار دادن این عدد در چارچوب، 5.4 میلیارد دلار تقریباً کل درآمد Google Cloud است که در سه ماهه اخیر که درآمدهای آن را گزارش کرده است، ایجاد شده است. تا کنون، گوگل کلود علیرغم رشد 45 درصدی سه ماهه نسبت به سه ماهه، هنوز سودی به دست نیاورده است. در این مدت، Google Cloud 890 میلیون دلار ضرر کرد. بیشتر آن به این دلیل است که ساختن پلتفرمی که بتواند با بازیکنان مطرحی مانند آمازون و مایکروسافت رقابت کند، گران است.
برای Google Cloud، که یک سوم دور در بازار پلتفرم رایانش ابری است، این معامله بسیار منطقی است. هر دو سرویس وب آمازون (AWS) و مایکروسافت آژور بسیار بزرگتر از Google Cloud هستند. اندازه Microsoft Azure دو برابر گوگل کلود است. AWS سه برابر بزرگتر است.
در نتیجه، گوگل در حال بازی کردن است. اگر میخواهد با بازیگران اصلی رقابت کند، باید مانند یک بازیگر عمل کند. اگر بخواهد در یک زمین بازی برابر رقابت کند، این تجمل را ندارد که مانند یک استارتاپ در این فضا عمل کند. باید در همان سطح رقابت کند. برای این منظور، گویا گوگل با مایکروسافت در تعقیب Mandiant رقابت کرده است، اگرچه گفته می شود که مایکروسافت پیشنهاد خود را کنار گذاشته است.
واقعاً نکته همین است. در اینجا روث پورات، مدیر مالی شرکت، آن را توضیح داده است:
نگاه ما این است که ما آشکارا با همتایان خود در مقیاسی که در آن زمان بودند رقابت نمی کنیم، ما در مقیاسی رقابت می کنیم که آنها اکنون در بازاری که در حال شتاب است.
این یک جمله استراتژی Google Cloud را توضیح می دهد. انگار کوچکترین بازیکن بازی نیست. این مانند یک استارتاپ هشت ساله نیست که اخیراً در برابر شرکتی که دو دهه است شروع به کارکردن کرده است. این شرکت همان خریدهایی را انجام می دهد که رقبای بزرگترش انجام می دهند.
این معامله یک مثال عالی است، علیرغم این واقعیت که Mandiant شرکتی نیست که اکثر مردم آن را شنیده اند. یکی از دلایلی که احتمالاً هرگز نام Mandiant را نشنیده اید این است که این شرکت – تا همین اواخر – با نام FireEye شناخته می شد. با این حال، من حاضرم حدس بزنم که اکثر مردم هرگز نام آن را با این نام نشنیده اند.
این به این دلیل است که این شرکتی نیست که اکثر ما تا به حال با آن تعامل داریم، حداقل، بدون آگاهی. این چیز خوبی است. اگر شرکت شما به خدمات خود نیاز دارد، احتمالاً به این دلیل است که شما متحمل یک حمله سایبری یا نقض اطلاعات بزرگ شده اید.
FireEye احتمالاً بیشتر به عنوان شرکتی شناخته می شود که هک SolarWinds را شناسایی کرده و به کاهش آن کمک کرد که میلیون ها رایانه از جمله رایانه های سازمان های دولتی، شرکت ها و مؤسسات بزرگ را در معرض خطر قرار داد. زمانی که Mandiant تغییر نام داد، خدمات ابری خود را فروخت و بخش پزشکی قانونی دیجیتال و پاسخ به حوادث را در تجارت خود حفظ کرد.
همه اینها به این معنی است که Mandiant یک بازیگر اصلی در حفاظت از انواع مشتریانی است که گوگل دوست دارد برنده شود. متقاعد کردن شرکتها برای جابهجایی خدمات ابری خود کار سنگینی است، مگر اینکه چیزی داشته باشید که رقبای شما ندارند.
در زمانی که تهدیدات امنیت سایبری در رأس ارزیابی ریسک هر شرکت بزرگی از ابر قرار دارد، Mandiant ابزارهای بهتری برای محافظت از مشتریان و کمک به کاهش آسیب پس از حمله به Google Cloud ارائه میدهد. این نقطه فروش برای گوگل ارزش آن را دارد، حتی اگر این قیمت آن را به دومین معامله بزرگ این شرکت تا به امروز تبدیل کند.
البته، این واقعیت که تجارت تبلیغات جستجوی این شرکت یکی از کارآمدترین دستگاههای سود آفرین است که تا کنون به این معنی است که میتواند بیش از وزن خود دست به کار شود. و این درس است – اگر می خواهید رقابت کنید، باید مایل باشید که در همان سطح رقابت خود بازی کنید.
[ad_2]