ایلان ماسک فکر نمی کرد تسلا بتواند آن را بسازد. در اینجا چیزی است که او می گوید ثابت کرد که او اشتباه می کند



روز پنج‌شنبه، ایلان ماسک یک «سایبر رودئو» را برای جشن افتتاح کارخانه جدید تسلا در آستین، تگزاس برگزار کرد. Giga Texas، همانطور که کارخانه شناخته می شود، جایی است که این شرکت قصد دارد کراس اوور مدل Y خود را به عنوان بخشی از برنامه خود برای تحویل 1.5 میلیون خودروی الکتریکی در سال جاری بسازد. همچنین جایی است که شرکت قصد دارد CyberTruck آینده را بسازد، اگرچه ماسک نشان داد که تولید آن به سال آینده کشیده شده است.

خود کارخانه کاملاً چشمگیر است. ماسک می‌گوید این کارخانه از نظر حجم، بزرگ‌ترین کارخانه در جهان است و اگر آن را در انتهای آن قرار می‌دادید، از برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، بلندتر می‌شد. من در برج خلیفه بوده ام، اما به Cyber ​​Rodeo دعوت نشده ام، بنابراین باید حرف او را قبول کنم.

این رویداد همچنین کاملاً نمایشی بود و 15000 نفر به موسیقی زنده گوش دادند و ماسک روی صحنه حاضر شد تا درباره آینده تسلا صحبت کند. با این حال، این چیزی بود که او در مورد گذشته شرکت گفت، اما برای من جالب تر بود.

ماسک هنگام شروع سخنان خود گفت: «زمانی که ما برای اولین بار در تسلا شروع به کار کردیم، فکر می‌کردم شاید – به طور خوش بینانه – 10 درصد شانس موفقیت داشته باشیم. این اولین بار نیست که ماسک چنین چیزی را بیان می کند. تا آنجا که من می توانم پیدا کنم، در یک مصاحبه پادکست 2019 مطرح شد. او در آن زمان اضافه کرد: «پیش از این که واقعاً اتفاق بیفتد هرگز فکر نمی کردم که آنقدر موفق باشد.

سخت است که بگوییم تسلا چندان موفق نبوده است. این با ارزش ترین شرکت خودروسازی در جهان است – و نه کمی. ارزش بازار آن با کمی بیش از 1 تریلیون دلار بیشتر از مجموع سایر خودروسازان بزرگ است.

این در حالی است که فولکس واگن و تویوتا هر کدام نزدیک به 10 برابر بیشتر خودرو تولید می کنند. از سوی دیگر، وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان می‌آید، تسلا حدود سه چهارم خودروهای الکتریکی ثبت‌شده در ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد و اتفاقاً ماسک را به ثروتمندترین مرد روی زمین تبدیل کرده است.

با این اوصاف، مطمئن نیستم که ماسک به دلیل بدبین بودن نسبت به شانس های تسلا اشتباه کرده است. ساخت یک شرکت خودروسازی از پایه بسیار دشوار است. خودروها ماشین های پیچیده ای هستند که به معنای واقعی کلمه هزاران قطعه متحرک دارند. بسیاری از رقبای تسلا نسل‌هاست که وجود داشته‌اند و عوامل و تامین‌کنندگانی را ایجاد کرده‌اند. در ابتدا، همه تسلاها این ایده را داشتند: اینکه می‌توان ماشینی ساخت که با برق کار می‌کرد، که مردم واقعاً بخواهند آن را بخرند.

شما می توانید این موضوع را مطرح کنید که این یک ایده نجیب است. اگر معتقدید وسایل نقلیه الکتریکی برای آینده کره زمین مهم هستند، مانع آشکار این است که باید مردم را متقاعد کنید که آنها را بخرند. ایده پشت تسلا این بود که وسایل نقلیه الکتریکی نیازی به مصالحه نداشته باشند.

مسئله این است که ممکن است ایده خوبی باشد، اما داشتن یک ایده عالی تقریبا کافی نیست. ماسک روی صحنه در Cyber ​​Rodeo گفت: «نمونه های اولیه آسان هستند. “تولید سخت است.”

درست است. به خصوص برای تسلا سخت بوده است. مدل 3 تقریباً شرکت را ورشکست کرد و ماسک گفت که این شرکت در مدت یک ماه پس از آن سرنوشتی که او از آن به عنوان “جهنم تولید و لجستیک” یاد می کند، به دست آمد.

به گفته ماسک، چیزی که تسلا را ساخته ایده خوبی نیست، این مردم بودند. ماسک در حالی که از تیمش تشکر می‌کرد، گفت: «به لطف کار باورنکردنی تیم تسلا، طی سال‌ها، ما به اینجا رسیدیم.

حتی اگر ماسک چهره عمومی تسلا باشد، مطمئناً چیزی نیست که یک فرد بتواند به تنهایی بسازد. با تماشای صحبت‌های ماسک این حس را دریافت کردید که گیگا تگزاس نشان‌دهنده احساس موفقیت و اعتباری است که شرکت واقعاً آن را ساخته است. مهمتر از آن، به نظر می رسد که او تشخیص می دهد که تلاش جمعی هزاران نفر برای رسیدن به آنجا لازم بوده است.

این یک درس مهم برای هر رهبر است. ایده عالی شما احتمالاً – از نظر خوش بینانه – 10 درصد شانس موفقیت به شما می دهد. احتمالاً 10 درصد از شرکتی که در حال ساخت آن هستید ارزش دارد. بقیه کاملاً به تیمی که می سازید بستگی دارد.

نظراتی که در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com بیان می شود، نظرات خودشان است، نه نظرات Inc.com.