[ad_1]
اوایل این ماه، فوربس گزارش داد که ایلان ماسک تقریباً 265 میلیارد دلار ارزش داشت. این یک معیار موفقیت برای بسیاری است، اما نشانگرهای دیگری نیز وجود دارد: تأسیس تسلا و اسپیس ایکس که در صدر فهرست قرار دارند. در دامنه وسیعتر، او محدودیتهای خودروهای برقی و خودران را اعمال میکند و میلههای جدیدی را برای سفرهای فضایی تعیین میکند. اکنون، شایعات حاکی از آن است که او به مالکیت توییتر چشم دوخته است.
او چگونه در سن نسبتاً جوان 50 سالگی همه اینها را به انجام رساند؟
ماسک راز موفقیت خود را اخیراً در یک سخنرانی TED در ونکوور با الهام از داگلاس آدامز فاش کرد. راهنمای سواری مجانی به کهکشان. این نوعی تفکر ضد شهودی است که مدیران عامل پیشرو در هر صنعتی باید جذب و عملیاتی کنند. او گفت: “آدامز به این نکته اشاره می کند که در واقع این سوال سخت تر از پاسخ است.”
باشه ولی چرا؟ اگر فرض را یک گام فراتر بردارید، فرصتی برای نوآوری، تنظیم نوارها و اکتشاف بدون محدودیت پیدا خواهید کرد. بیشتر رهبران دیوانه وار به دنبال پاسخ سوالاتی هستند که دیگران می پرسند. با این حال، پیشگامانی مانند ماسک، کسانی هستند که با پرسیدن سوالات، روایت، جهت و استراتژی ما را شکل می دهند.
مورد واضح: تسلا. ماسک برای پاسخ به این سوال که “یک شرکت خودروسازی چگونه می تواند ماشین بهتری بسازد؟” از زمان اختراع خودرو، این نیروی محرکه خودروسازی بوده است. در عوض، او سؤالات بزرگ تری را مطرح کرد که این ایده را در مورد اینکه یک خودرو می تواند چه باشد را گسترش داد: چگونه می توانیم از هوش مصنوعی برای کاهش خطای انسانی در رانندگی و در نتیجه کاهش چشمگیر تلفات استفاده کنیم؟ چگونه میتوانیم خودرویی بسازیم که مقرون به صرفه باشد، ۱۰۰ درصد از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده کند، و از اتوماسیون برای سادهتر کردن رانندگی و از بین بردن استرس راننده استفاده کند؟
با این حال، دو مؤلفه حیاتی برای سؤال پرسیدن وجود دارد. اولین مورد، طرح پرسش پیرامون نیاز انسان است. این مستلزم مشاهده دقیق است – نه فقط در صنایع یا بخشهای جامعه، بلکه به طور گستردهتر: جوامع ما به چه چیزی نیاز دارند که به آن پرداخته نشده است؟
دوم، قصد درک شده برای پیگیری هر سوال مطرح شده با جستجوی یک پاسخ است – نه فقط یک پاسخ راحت، بلکه یک پاسخ صادقانه و تاثیرگذار.
اینگونه است که ماسک توانسته است صنایع را زیر و رو کند و یک چهارم تریلیون دلار ثروت جمع کند. بله، برخی او را عجیب و غریب و مستعد طغیان توییتر میدانند، اما نبوغ او در داشتن پرسش و پاسخی است که شرکتهای بسیار موفق او را تشکیل میدهد.
اکثر رهبران فراموش می کنند که دنباله روی مستلزم پرسیدن سؤالات اصلی و متفکرانه و یافتن پاسخی است که ریشه در حقیقت دارد. آنها می پرسند، و فراموش می کنند که پاسخ دهند. یا برای یافتن پاسخ سوالاتی که از قبل در اتر وجود دارد تقلا می کنند.
اگر میخواهید مسیر خود را بسازید، یک صفحه از کتاب ماسک را بردارید. مراقب باشید. سوالات بزرگ و چالش برانگیز بپرسید. سپس به دنبال پاسخ هایی باشید که ریشه در حقیقت و ارزش دارند.
[ad_2]