از طریق توهمات ارزش گذاری قبل از عرضه اولیه عمومی (IPO) ببینید

[ad_1]

“انسان ها توانایی قابل توجهی دارند که هیچ چیز را به چیزی تبدیل کنند. آنها می توانند علف های هرز را به باغ و سکه ها را به ثروت تبدیل کنند.” – جیم ران

بسیاری از مردم فکر می کنند قبل از اینکه بتوانید به جلو بروید، باید همه چیز را مشخص کنید. اما به طور فزاینده ای، کسب و کارها و شرکت ها در حال چرخش هستند هیچ چی به بسیاری از چیزی.

در مورد Rivian، شرکت خودروهای الکترونیکی با پشتوانه عمده آمازون و فورد موتورز، چیزی به ارزش 80 میلیارد دلار است. این ارزش گذاری آنها قبل از عرضه اولیه عمومی (IPO) آنها در نوامبر 2021 بود.

یکی از دوستانم که در ریوین کار می کرد، سپس به من گفت که در آن زمان، آنها هنوز یک ماشین را تحویل نداده بودند. او گفت: “نه یکی.” اما ما خواهان ارزش گذاری هستیم که بیشتر از جنرال موتورز باشد، شرکتی که سالانه 7 میلیون خودرو می فروشد.

چگونه یک شرکت خودروسازی که حتی یک خودرو تولید نکرده است، می تواند ارزشی بیش از آن شرکتی داشته باشد که هر سال میلیون ها نفر می فروشد؟

مانند بانک ها، شرکت های دولتی با استفاده از ارزش گذاری پول ایجاد می کنند.

قبل از عرضه عمومی، به این معنی که سهام شرکت را می‌توان در بازار سهام عمومی خریداری کرد، شرکت‌ها خصوصی هستند و محدود به سرمایه‌گذاری‌های دوستان، خانواده و سرمایه‌گذاران خطرپذیر خاص یا VCها هستند.

عرضه عمومی فرصتی برای شرکت‌ها است تا با متقاعد کردن سرمایه‌گذاران که ارزش بالایی دارند، سرمایه بیشتری جذب کنند. این یک هدف اولیه برای سرمایه گذاران خطرپذیر است. اکثر آنها به دنبال این نیستند که سرمایه گذاری خود را برای همیشه در یک شرکت نگه دارند. مدل کسب‌وکار آن‌ها سرمایه‌گذاری گسترده و چشم‌اندازی برای شرکت‌هایی است که سرمایه را افزایش می‌دهند یا درآمد بالایی دارند. اینها را می توانند با پرداخت زیاد بفروشند. برای اینکه این مدل کار کند، VCها می خواهند که شرکت های پرتفوی آنها با ارزش گذاری های بالاتر و بالاتر سرمایه خود را افزایش دهند.

بنابراین، سرمایه‌گذاران شرکت‌های خصوصی تشویق می‌شوند تا در هر دور سرمایه‌گذاری، ارزش‌های بالاتری را انجام دهند. و از آنجایی که تنظیم‌کننده‌ها در مورد نحوه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی حرفی ندارند، سرمایه‌گذاران اختیاری برای این ارزیابی‌ها دارند.

بیایید WeWork را در نظر بگیریم. یکی از سرمایه گذاران VC آنها از من خواست که شرکت را ارزیابی کنم و اصرار داشت که ارزش آن 60٪ بیشتر از ارزیابی من است. اشاره کردم که مدل کسب‌وکار WeWork بسیار شبیه به Regus Space است بنابراین ارزش‌های آنها نیز مشابه خواهد بود. مشتری من این نظر را دوست نداشت. به عنوان یک سرمایه گذار VC که تلاش می کند یک IPO پرسود ایجاد کند، به ارزش گذاری های چشمگیر شرکت نیاز داشت.

البته شش ماه بعد باید با موسیقی روبرو می شد. زمانی که ارزش WeWork از 47 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافت، سرمایه گذاران 70 درصد موهای خود را کوتاه کردند. امروز WeWork حدود 9 میلیارد دلار ارزش دارد – 80٪ کمتر از 47 میلیارد دلار اصلی، اگرچه هنوز بالاتر از 2.8 میلیارد دلار Regus است.

با چنین کاهش خیره کننده ای در ارزش گذاری، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توان یک شرکت را تا این حد قبل از IPO ارزش گذاری کرد. قطع ارتباط زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت سهامی عام می‌شود و روش‌های سنتی ارزش‌گذاری – درآمد، بازار و هزینه- وارد عمل می‌شوند.

سرمایه گذاران خصوصی از روش های ارزش گذاری غیر سنتی استفاده می کنند که رشد بالقوه شرکت را برجسته می کند. شما نیازی به کسب درآمد یا حتی تولید محصول ندارید. اگر بتوانید سرمایه گذاران و بازارها را متقاعد کنید که شرکت شما رشد تصاعدی نشان می دهد، ارزش گذاری شما ممکن است ده رقمی شود. یک شرکت با یک داستان رشد امیدوارکننده تقریباً می تواند به طور قانونی پول خود را چاپ کند.

همانطور که دوست من در Rivian گفت: “اگر بازارها بخواهند 80 میلیارد دلار به ما بدهند، ما نه می گوییم. من قبلاً قایق خود را انتخاب کرده ام.”

ارزش گذاری قبل از عرضه اولیه سهام مانند مجموعه فیلم های هالیوودی است. توسط افراد خلاق و جاه طلب ساخته شده است. موقتی است و برای یک هدف خاص طراحی شده است. این یک شی دو بعدی در یک جهان سه بعدی است. از منظر بیرونی، می‌توانید آن را تحسین کنید و تصور کنید که رفتن به آنجا چقدر شگفت‌انگیز است، اما اگر بخواهید به داخل آن قدم بزنید، می‌بینید که این فقط یک توهم متقاعدکننده است.

بنابراین، دفعه بعد که وسوسه شدید در یک IPO سرمایه گذاری کنید، دو سوال از خود بپرسید:

  1. چه مقدار از ارزش گذاری آنها بر اساس رشد آتی است؟
  2. ارزش گذاری یک رقیب چگونه در مقابل آنها قرار می گیرد؟

در گذشته، شما از طریق ارث، ازدواج یا شاید برنده شدن در لاتاری میلیاردر شدید. اکنون، راه‌اندازی یک شرکت، افزایش سرمایه‌های مخاطره‌آمیز و ارزش‌گذاری امیدوارکننده می‌تواند مسیر شما به سوی میلیاردها دلار باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارزش گذاری های قبل از عرضه اولیه، به Veristrat مراجعه کنید.

نظراتی که در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com بیان می شود، نظرات خودشان است، نه نظرات Inc.com.

[ad_2]