[ad_1]
روز پنجشنبه، اپل گزارشی از یک شرکت تحقیقاتی به نام Analysis Group منتشر کرد که نشان میدهد اپلیکیشنهای خود از رقبای شخص ثالث خود عقبتر هستند. به نظر نمی رسد که شرکتی مانند اپل بخواهد درباره آن لاف بزند. معمولاً، اگر می شنوید که شخصی از اپل در مورد یکی از برنامه هایش صحبت می کند، انتظار دارید که بشنوید که چگونه در کلاس بهترین است، یا اینکه در بین کاربران مورد علاقه است.
این گزارش اما خلاف این را می گوید. جالبتر اینکه اپل برای این گزارش پول پرداخت کرده است.
چرا اپل می خواهد چنین گزارشی را منتشر کند – چه رسد به اینکه هزینه آن را بپردازد؟ واقعا تعجب آور نیست. در حال حاضر، اپل با فشار قانونی و نظارتی در ایالات متحده و خارج از کشور مواجه است. به عنوان مثال، این شرکت اخیراً قوانین خود را تغییر داده است تا به توسعه دهندگان برنامه های “خواننده” اجازه دهد تا پیوندی را ارائه دهند که در آن کاربران بتوانند در اینترنت ثبت نام کنند، نه از طریق برنامه خود. این تغییر به عنوان بخشی از توافق با کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن رخ داد.
در کره جنوبی، اپل (و گوگل) اکنون باید به توسعه دهندگان اجازه دهند تا از روش های پرداخت جایگزین در برنامه های خود استفاده کنند، و در هلند، این شرکت مجبور شده است که به توسعه دهندگان برنامه های دوستیابی اجازه دهد همین کار را انجام دهند.
اتحادیه اروپا اخیراً با قوانینی موافقت کرده است که اپل را مجبور میکند تا به کاربران اجازه دهد برنامهها را از فروشگاههای برنامه شخص ثالث نصب کنند و شرکت را ملزم کند تا به توسعهدهندگان دیگر اجازه دهد با سرویسهایی مانند iMessage ادغام شوند. و در اینجا در ایالات متحده، کنگره هرگز اینقدر انگیزه نداشته است که نفوذ شرکت های بزرگ فناوری از جمله اپل را محدود کند.
فهمیدن اینکه چرا اپل ممکن است بخواهد تصویری غیر از روایت رایج ارائه دهد که یک شرکت بزرگ فناوری بد است که از همه کسانی که برنامه را بر روی پلتفرم خود میسازند سود میبرد کار سختی نیست. برجسته کردن موفقیت توسعه دهندگان شخص ثالث و اکوسیستم کلی برنامه مطمئناً یکی از راه های انجام این کار است.
در این گزارش آمده است: «در بسیاری از انواع برنامهها، اپلیکیشنهای خود اپل تقریباً در هر کشوری از محبوبیت برنامههای شخص ثالث برخوردار هستند و سهم کمی از استفاده از برنامهها را به خود اختصاص میدهند. به عنوان مثال، این گزارش اشاره می کند که Spotify 1.5 برابر محبوب تر از Apple Music است و Netflix 17 برابر محبوب تر از Apple TV + است. Google Maps توسط 1.5 برابر بیشتر از نسخه اپل استفاده می شود.
هیچکدام از اینها به خصوص تعجب آور نیست. فقط عجیب است که اپل آن را به صورت مکتوب بشنوید – یا حداقل به شخص دیگری پول بدهید تا آن را به صورت مکتوب بنویسد.
این گزارش اساساً برنامههای اپل را زیر اتوبوس ضرب المثل میاندازد تا به این نکته اشاره کند که برنامههای شخص ثالث به خوبی کار میکنند. این نکته منصفانه ای است که باید به آن اشاره کرد – هیچ کس تعجب نمی کند که Spotify محبوب تر از Apple Music است یا اینکه افراد بیشتری از Google Maps استفاده می کنند. این نیست که برنامه های اپل وحشتناک هستند، اما در بسیاری از موارد، بهترین گزینه نیستند.
سپس دوباره، آنها مجبور نیستند که باشند. آنها از قبل روی آیفون جدید شما نصب شده اند و شرکت از تشویق شما برای ثبت نام در خدماتش خجالتی نیست. اپل برنامهها و خدماتی را برای افزودن ارزش و عملکرد به آیفون میسازد – این محصول است.
اینجا جایی است که فکر می کنم اپل اشتباه می کند. اگر Spotify گزینه بهتری است و اکثر کاربران آیفون آن را انتخاب می کنند، چرا نمی توانم در برنامه ثبت نام کنم؟ در مورد نتفلیکس که با بیش از 220 میلیون مشترک گزینه پیش فرض برای اکثر افراد است، همین امر صادق است. با این حال، شما نمی توانید در آن برنامه نیز ثبت نام کنید.
مطمئناً، هر دو شرکت میتوانند اشتراک درونبرنامهای را مجاز کنند، اما پس از آن باید 30 درصد کاهش را به اپل بدهند. یکی از دلایل اصلی علیه اپل این است که به طور غیرمنصفانه بر پلتفرم خود کنترل می کند تا به رقبای خود آسیب برساند.
اپل می خواهد به این نکته اشاره کند که بهترین پلتفرم را برای توسعه دهندگان شخص ثالث ساخته است، به جز اینکه قوانین را به گونه ای می نویسد که تجربه را برای کاربرانش بدتر کند. بحث من این نیست که اپل حق دریافت کمیسیون برای تراکنشهای درونبرنامهای را ندارد، فقط پیشنهاد میکنم که اولویت دادن به تجربه کاربر چیزی است که باید برای اپل تحقیر شود.
[ad_2]